سلامت

اگر بالای۴۰ سال سن دارید این تمرین‌های بدنسازی برای مغز را جدی بگیرید!

در این الگوی کاربردی بهبود حافظه، از تصویرسازی و حافظه فضایی استفاده می‌شود. شیوه لوکی شامل تجسم یک فضای فیزیکی مانند خانه است. در ادامه، فرد باید سعی کند اطلاعاتی را که می‌خواهد به خاطر بسپارد به صورت متوالی در سراسر فضای مورد نظر قرار دهد.

دکتر جسیکا زورلینگ، استاد نورولوژی و مدیر مرکز عالی بیماری آلزایمر در مونتیفیوری هادسون، ولی توضیح می‌دهد: در حالی که هیچ استراتژی یکسانی برای همه افراد وجود ندارد، گام‌های کوچکی مانند مشارکت روزانه در تمرینات یوگا و ذهن آگاهی می‌توانند بسیار مؤثر واقع شوند.

تکرار، مکث، تکرار

جرج سانتایانا فیلسوف اسپانیایی جمله معروفی دارد مبنی بر این که تکرار تنها شکل ماندگاری است. تحقیقات نشان می‌دهند که این موضوع در مورد تقویت و حفظ حافظه نیز صادق است.

به طور کلی، تکرار و مواجهه چندباره با محتوا واقعاً می‌تواند به تقویت و حفظ حافظه کمک کند. این مسئله در مورد تقویت حافظه به طور عام و در موارد مختلف تایید شده است. برای مثال، در یک پژوهش، دو گروه از افراد مقایسه شدند: گروهی که تصاویر را تنها یک بار مشاهده کرده بودند و گروهی که تصاویر را سه بار مشاهده کرده بودند. نتایج نشان داد که افراد حاضر در گروه با مواجهه چندگانه، پس از ۱۰ دقیقه، یک روز و یک هفته، تصاویر را بهتر به خاطر می‌آورند.

همچنین، مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوکامپ، که در عملکرد حافظه نقش دارد، میان افرادی که شش بار در معرض تصاویر قرار گرفته بودند، بیشتر از آن‌هایی بود که تنها یک بار تصاویر مورد نظر را مشاهده کرده بودند. این نتایج نشان می‌دهد که تکرار و مواجهه مکرر با محتوا می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند.

با توجه به مطالب فوق، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که تکرار و مواجهه مکرر با محتوا، مانند تکرار تنها شکل ماندگاری نیست، بلکه بهبود حافظه را نیز تسهیل می‌کند.

در سال ۲۰۱۷، مجله حافظه از سری مجلات گروه تیلور و فرانسیس به چاپ رسید. این مجله به تحقیقات مرتبط با حافظه انسان می‌پردازد و یک مطالعه جالب در آن منتشر شده است. طبق نتایج این مطالعه، خواندن با صدای بلند می‌تواند حافظه بلندمدت انسان را تقویت کند.

مطالعه با صدای بلند

بله درست است. در این مطالعه، شرکت‌کنندگان میانسالی که با صدای بلند می‌خواندند، عملکرد بهتری نسبت به سه گروه مقایسه‌ای دیگر داشتند:

گروه سکوت: افرادی که در سکوت مطالعه می‌کردند.
گروه گوش دادن به خواندن شخص دیگری: افرادی که به خواندن شخص دیگری گوش می‌دادند.
گروه گوش دادن به صدای ضبط شده خود: افرادی که به صدای ضبط شده خود گوش می‌دادند.
سپس همین گروه از محققان، نتایج به دست آمده را که «اثر تولید» نامیده می‌شود، در گروهی از دانش‌آموزان ۷ تا ۱۰ ساله بررسی کردند. در این آزمایش، از دانش‌آموزان خواسته شد کلمات را بلند بلند بخوانند و سپس آن‌ها را به خاطر بیاورند. نتایج نشان داد که بخش صوتی تمرین به تثبیت کلمات در حافظه بلندمدت کمک قابل ملاحظه‌ای کرد.

به نظر می‌رسد که خواندن با صدای بلند نه تنها می‌تواند تجربه جالبی باشد، بلکه به بهبود حافظه نیز کمک می‌کند.

یادگیری مهارت‌های جدید

به طور کلی، تقویت حافظه در میانسالان از طریق یادگیری مهارت‌های جدید بسیار مؤثر است. این مهارت‌ها می‌توانند شامل یادگیری یک زبان جدید، نواختن یک ساز موسیقی یا حتی بازی شطرنج باشند.

فعالیت‌های ذهنی که به طور منظم انجام می‌شوند، فواید بی‌نظیری دارند. این فعالیت‌ها معمولاً چالش‌برانگیز هستند و می‌توانند فرآیندهای مغزی مختلفی را درگیر کنند، به خصوص حافظه و تمرکز.

همچنین بخوانید: فواید یوگا برای سلامتی ذهن و جسم

تقریباً همه این فعالیت‌ها دارای سطوح مختلفی از ساده تا پیچیده هستند. این به فرد امکان می‌دهد تا خود را به چالش بکشد. اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، انتخاب فعالیت‌هایی است که از انجام آن‌ها لذت می‌برید. این باعث می‌شود تا به برنامه‌ی خود پایبند باشید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که جدول کلمات متقاطع را به سرعت حل می‌کنید، می‌توانید یک معمای سخت‌تر را انتخاب کنید.

قصر حافظه

بله، شیوه لوکی یا قصر حافظه یکی از روش‌های مؤثر برای بهبود حافظه در دوران میانسالی است. این روش از تصویرسازی و حافظه فضایی بهره می‌برد. در این الگوی کاربردی، فرد یک فضای فیزیکی مانند خانه را تجسم می‌کند. سپس اطلاعاتی که می‌خواهد به خاطر بسپارد، به صورت متوالی در سراسر این فضا قرار می‌دهد.

یک مطالعه معتبر نشان داده است که این روش چگونه کار می‌کند. در این مطالعه، دانشجویان پزشکی محوطه کالج (مخصوصاً کافه تریا، سالن تشریح و ورودی اصلی) را تجسم کردند. آن‌ها اطلاعات مرتبط با دیابت و انسولین را در سراسر این مکان‌ها قرار دادند. نتایج نشان داد که دانش‌آموزانی که از این روش استفاده کرده بودند، در ارزیابی‌ها عملکرد بهتری نسبت به کسانی داشتند که در یک ارائه درسی عادی شرکت کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا